Uskomatonta kylläkin, mutta pääsin viime kesänä Lontoon olympialaisiin – nimittäin toimittajaharjoittelijan roolissa.
Olympialaisten pääsponsoreihin kuulunut Procter & Gamble -yritys palkkasi minut raportoimaan kisojen ajan pituushyppääjä Tommi Evilän olympiakuulumisia. Kävi kuitenkin niin hassusti, että Evilä ei rikkonutkaan karsintarajaa eikä siten päässyt lähtemään Lontooseen. Ilokseni minä sain siitäkin huolimatta lähteä!
Toimittajantöiden osalta matka ei osoittautunut niin antoisaksi kuin oli lupailtu, mikä toki on ymmärrettävää kyseisessä tilanteessa. Sain kuitenkin viihdyttää itseäni viikon ajan valokuvaamalla ja toimimalla pienen tarkkailijan roolissa olympialaisten suurissa sponssikulisseissa.
Procter & Gamble oli keksinyt loistavan sponsorointikampanjan – he tukivat ja kiittivät urheilijoiden äitejä Thank you Mom -nimisellä kampanjallaan. Sponsorointisopimuksen piiriin kuuluvien urheilijoiden äitejä viihdytettiin ja hemmoteltiin Lontoossa erilaisilla ohjelmilla, illanvietoilla ja esimerkiksi kauneudenhoitopalveluilla.
Harvoinpa sitä tulee ajatelleeksi, kuinka tärkeä rooli urheilijoiden lähimmäisillä on ollut urheilijan menestyksen taustalla. Oli hienoa päästä näkemään, kuinka näistä taustojen hiljaisista sankareista tehtiin kerrankin huomion ja kiitoksen keskipisteitä. Laitan myöhemmin hiukan kuvia näytille aiheeseen liityen.
Pocter & Gamble pyrki olympialaisten siivillä nostamaan itseään näkyville yrityksenä. Itse asiassa suurin osa meistä on tekemisissä Procter & Gamblen tuotteiden kanssa päivittäin – niin Always, Ariel, Braun, Fairy, Gillette, Pampers, Pantene, Pringles, Wella kuin monet muut tutut merkit ovat kyseisen yrityksen tuotemerkkejä.
Alla on muutamia sekalaisia valokuvia Lontoon reissustani. Lisää kuvanäytteitä löytyy Galleria-valikon alta kohdasta Lontoon olympialaiset 2012.
-Milla